”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
18/3 kl.12.09
Nu sitter det en falk på kanten vid bolådan och putsar sig😀
Honan i lådan.
18/3 kl 10.00.
Nu verkar det hända mer på silon och runt bolådan. Imorse vid 07.00 satt hanen på kanten till lådan men var även inne i lådan och granskade underlaget.
(Har Staffan och Leif städat ordentligt?).
Vid cirka kl 09.20 dök honan upp. Hon är markant större än hanen och fläckigare på bröstet. Då var inte hanen kvar men nu finns båda falkarna där i alla fall. Ska bli spännande att se om/när bytesöverlämning kommer ske.
17/3 kl 10.23
Det sitter en falk på stenen framför lådan. Den har suttit där i flera minuter nu. Putsar sig och ser sig om. Ser ganska stor ut men svårt att avgöra kön.
Jag får njuta av era kommentarer. Kommer inte åt kameran varken på mobilen eller datorn. Ta gärna bilder och dela med er av. Ha så fint! Mvh/Maria
Kl 14.12.
Nu måste jag lämna kameran men falken sitter kvar. Den spanar en hel del uppåt mot himlen. Finns det någon annan falk där som cirkulerar runt, månntro?
Ska bli väldigt spännande att följa dem.
11/3 kl 13.43.
Det sitter en falk på stenen framför bolådan. Då är det A8.
Så härligt med falk vid lådan igen och en hane. Honan har vi ju sett tidigare. GÖTT som vi säger i Göteborg.
En hona A9 har övervintrat vid silon. Född i Västerås 2023.
Igår dök en hane, svart ring A8 upp. Isf är de syskon. A8 ses i kameran nu.
Hej hej! Så roligt att det syns en falk i kameran😀 Är det bara jag som har problem med falkkameran? Kommer inte in… ser inte heller detta i appen, men det kanske inte är synkat?
Jättekul att Falk börjar synas i kameran igen. Nu får vi verkligen hålla koll på vad som händer i kameran.
Mikke Brännström
9/2 kl 08.05.
En falk sitter på silon, närmare bestämt på andra rundeln sett från lådan. Spanar utåt mot hamnen. Tyvärr lättar den efter kanske bara en minut men den var där. JA!!!😀
27/1-2025 kl 12.35.
Vad kan det finnas för något att rapportera om på falkens forum en sådan här dag idag då det ligger ett tunt lager snö på silons tak och sikten kan likställas med Londons ärtsoppsdimma?
Jo, under hela vintern har det från och till synts till en p-falk på och runt silon. Senast förra helgen, under artrallyt, såg Mikke och jag, med flera, en falk sittandes på kanten på silon, spejandes mot hamnen. Den har också skymtats i kameran vid något tillfälle.
Men vad för individ kan det ha handlat om? Eller individer kanske? Tack vare en medlems idoga spaning vet vi nu att en falk är vår hona A9. Det betyder att hon valt att övervintra i Köping och det är fantastiskt kul och lovande inför säsongen som kommer.
Vad jag vet har bara en falk åt gången synts till så helt säkra kan vi ju inte vara att det enbart handlar om A9 men mycket tyder på det.