”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
Göran läste idag av honan svart A9 vid silon. Hon verkar ha ruggat och är därför lite mer vit/adult i dräkten.
25/6 kl 10.25-10.30.
Falkhanen gör ett besök i bolådan. Verkar vara väldigt intresserad av gruset som inspekteras från vänster till höger. Sedan lättar han och lämnar silon.
22/6 Kl 16.50.
Nu ligger honan i lådan igen. Ytterligare en falk visar upp sig. Kan det vara hanen som tittar till henne?
21/6-24 kl. 09.44-09.49
Det sitter en falk i bolådan. Jag tror att det kan vara honan.
11/6-24 kl.07.20-07.24
Först en falk uppe på det gröna staketet, sedan samma falk i bolådan. Det ser ut som hanen, han verkar inte ge upp😀
Falkparet i regnet syns i kameran. Honan på sargkanten och hanen högre upp på det gröna ”staketet” lite längre bort.
28/5 -24 kl.18.28
Gick in på falkkameran i Västerås och kan meddela att idag har den första falkungen kläckts. Det var dags för kvällsmat när jag så den första gången. Nu ligger den njut och mätt under honan och värmer sig. Det är fortsatt 3 st ägg kvar. Man får hålla utkik de närmaste dagarna och se om det blir fler ungar.
Mikke Brännström
Jag tycker att hon börjar bli lite mer vit runt huvudet och på övre delen av bröstet.
Och hopp in i lådan. Där sitter hon i mitten och funderar på vad hon ska hitta på idag.
26/5 kl 09.25.
Nu sitter honan på sargkanten framför lådan och putsar sig i solskenet. Länge sedan jag såg en falk i kameran så skönt att se henne.
25/5-24 kl.07.46-07.52 En falk på pinnen som spanar inåt hamnen i ett disigt Köping.
21/5-24 kl.20.06 Äntligen en falk i kameran!!
11/5-24 kl.21.30 Sliter mig från ESC när jag kommer på att jag inte kollat till falkarna idag. En sitter på sargen vid bolådan och en på tredje rundeln
Nu är hanen tillbaka och sitter på gröna kanten 😊
10/5 9.00-9.10
Honan ligger i bolådan, reser sig och går sedan till ena sidan. Står där och putsar fjädrarna och sedan kommer hanen och sätter sig på taket en lite stund och flyger sedan iväg och honan återgår till att pusta fjäderdräkten. Hon är kvar i bolådan i skrivande stund.
10/5 7.15
Satt en falk i bolådan som sedan flög iväg. Såg ingen falk alls igår dom gångar jag kollade.
På ena benet har falkarna en lilaaktig ring med siffror. De håller Ringmärkningscentralen på naturhistoriska riksmuseet koll på. På andra benet har de en eller två färgade ringar med två bokstäver eller en bokstav och siffra, t.ex. AY eller L6. De är för att man ska kunna identifiera i fält.
7/5 kl 17.05.
Hanen spanar efter honan. Letade i lådan också men där var hon inte.
Om det avses kadavret framför lådan så låg det där redan tidigt igår. Personligen tror jag det är rester efter en skrattmås. Ljuset är besvärligt nu men tyckte mig igår se ett mörkt huvud. Den adulta hanen? satt på sargkanten för någon timme sedan och både Sara och Nathalie har sett den falk vi benämner den unga honan (A9?) idag.
Lasse har blivit uppringd av någon som sett en död falk i kameran. Jag tycker det ser ut som ett byte, en duva?
Såg någon när det kom dit?