”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
Det tror jag absolut!
Tisdag 26/10
Under en promenad passerar jag silon. När jag tittar upp tycker jag mig se en bekant profil försvinna runt hörnet. Väntar. Från andra håller kommer så hanen AY flygande, gör en lov över mig och sätter sig sedan någonstans bakom bolådan.
Ännu ett tecken på ett förnuftigt beslut att övervintra?
Söndag 3/10.
HOF har fått en ny rapport från Projekt Pilgrimsfalk. Det är tyvärr ingen upplyftande läsning. I Halland och Bohuslän kände projektet till 91 ungar under förra året, dvs 2020. I år endast 33 st från samma område. Liknande förhållanden verkar råda i stora delar av övriga landet också. Ingen verkar veta riktigt varför. Projektet har inte fått in alla uppgifter ännu så denna rapport är inte den slutgiltiga. Tendensen är dock dyster men låt oss se vad slutrapporten ger vid handen.
Måndag 20/9:
Jag knallade med det tvååriga barnbarnet i Bivurparken när plötsligt en pilgrimsfalk gjorde en lov. Tror det var en av våra som letade tamduvor. Ett gott tecken om att de kanske väljer att övervintra i hemtrakterna.
Söndag morgon, 15/8, kl 06.52.
Vad glad jag blir! Båda falkarna syns i kameran. Hanen sitter visserligen på en rundel i bakgrunden men honan syns desto bättre. Hon sitter fint på kanten framför bolådan och spanar mot hamnen.
Ja, det är hanen.
Jag ser gärna bilden. Märkningen låter som hanen AY.
God kväll. Jag var och besökte falkarna nu ikväll. Båda kom flygande till silon när jag var där. Den ena satt på silosen närmast det gröna huset till vänster och visade bara stjärten (sett med vattnet i ryggen) och den andra på en fönsterkarm. Jag fotade den på fönstret, är det någon som vill ha bilderna? Man ser ringmärkningen, blå och röd. Ha det fint.
Ja men, nu kollar jag kameran igen och han har fått morgonbesök av den unga honan. Hon sitter på taket och han befinner sig fortfarande i lådan. Härligt att se falkarna tillsammans.
3/7 kl 05.45.
Morgonsol på silon och hanen sitter i bolådan och funderar över varför det inte blev någon häckning och ungar i år. Det började ju så bra. Kanske han gör ett nytt försök nästa säsong. Under tiden bevakar han reviret och bekantar sig närmare med värmländskan.
13.25
Hanen tittar besviket i bolådan, honan sitter på en silotopp bakom.
Som Staffan skriver så är den senaste falkrapporten dyster läsning tyvärr. Många par har haft en misslyckad tidig häckning. Det finns en chans till omläggning så det har projektet bett alla att kontrollera. I åtskilliga bon har ungar försvunnit innan de hunnit bli märkta och det finns risk att antalet decimeras även efter att ringmärkning är gjord. Nu återstår bara att försöka hålla koll på hur många ungar som kommer på vingarna.
Ja, Nathalie, bildvinkel känns annorlunda. Liksom längre bort, men med bättre skärpa och upplösning. Kanske it-teknikern ställde om något?
Nu är spindelnätet bortplockat. Hela balkongen var full av spindelnät, så jag kände mig som Frodo i Honmonstrets håla, när jag tog mig fram till kameran. Ingen falk var hemma, däremot såg jag honan i Norsamastens topp kl. 11.30. Därefter seglade hon sakta hem mot silon.
Pilgrimsfalk Sverige rapporterar om dålig häckningsframgång på västkusten i år, samt delar av Mellansverige.
Sunkigt med spindelnätet framför kameran. Jag plockar det i morgon.
Nu fungerar kameran igen!
Honan i lådan!
Tack Staffan!
Jag som sitter i Göteborg längtar efter att få hälsa på falkarna via kameran.
God fortsättning!
Kameran ligger nere. Jag var där och försökte återstarta igår, utan att lyckas. Grejerna är strömsatta, men ingen bild kommer så det borde vara nåt med servern. Jag ringer imorgon.
Medan jag var där hörde jag en av falkarna, troligen honan, tigga högljutt efter mat utanför.
Glad Midsommar alla falkvänner!
Nathalie, ringarna runt benen på falkarna fungerar som ett fingeravtryck. Den ena ringen har en unik siffra som visar på exakt vilken individ det är. (Individring). Den andra avslöjar var och när falken ringmärktes. Olika färgkombinationer bestämmer årtalet och bokstäver plats. Förra året, 2020, när ungarna i Köping ringmärktes fick de en blå ring kring vänster ben, med unikt individnummer, och en blå/röd ring kring höger ben. Vilken ring som ska sitta på respektive ben är förutbestämt. 2021, dvs i år, tror jag att det fortfarande är blå ring för vänster ben men lila/rosa för höger. Hoppas det inte blev för invecklat.
Sara, du behöver inte vara orolig. Hanen finns där runt silon men sitter ibland på olika platser. Jag har sett honom på gaveln och ibland favoriserar han den stora masten i Norsa. Både hanen och honan kommer vara kvar länge till. Ger de sig av blir det kanske först i september. Faktum är att han sitter på kanten till bolådan när jag skriver detta. ( Kl 17.20). Har du sett småbusarna (falkungarna) i Västerås? De har blivit riktigt stora och ringmärkta är de också. Två honor och en hane ska det visst vara.