”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
Det tror jag absolut!
Tisdag 26/10
Under en promenad passerar jag silon. När jag tittar upp tycker jag mig se en bekant profil försvinna runt hörnet. Väntar. Från andra håller kommer så hanen AY flygande, gör en lov över mig och sätter sig sedan någonstans bakom bolådan.
Ännu ett tecken på ett förnuftigt beslut att övervintra?
Söndag 3/10.
HOF har fått en ny rapport från Projekt Pilgrimsfalk. Det är tyvärr ingen upplyftande läsning. I Halland och Bohuslän kände projektet till 91 ungar under förra året, dvs 2020. I år endast 33 st från samma område. Liknande förhållanden verkar råda i stora delar av övriga landet också. Ingen verkar veta riktigt varför. Projektet har inte fått in alla uppgifter ännu så denna rapport är inte den slutgiltiga. Tendensen är dock dyster men låt oss se vad slutrapporten ger vid handen.
Måndag 20/9:
Jag knallade med det tvååriga barnbarnet i Bivurparken när plötsligt en pilgrimsfalk gjorde en lov. Tror det var en av våra som letade tamduvor. Ett gott tecken om att de kanske väljer att övervintra i hemtrakterna.
Söndag morgon, 15/8, kl 06.52.
Vad glad jag blir! Båda falkarna syns i kameran. Hanen sitter visserligen på en rundel i bakgrunden men honan syns desto bättre. Hon sitter fint på kanten framför bolådan och spanar mot hamnen.
Ja, det är hanen.
Jag ser gärna bilden. Märkningen låter som hanen AY.
God kväll. Jag var och besökte falkarna nu ikväll. Båda kom flygande till silon när jag var där. Den ena satt på silosen närmast det gröna huset till vänster och visade bara stjärten (sett med vattnet i ryggen) och den andra på en fönsterkarm. Jag fotade den på fönstret, är det någon som vill ha bilderna? Man ser ringmärkningen, blå och röd. Ha det fint.
Ja men, nu kollar jag kameran igen och han har fått morgonbesök av den unga honan. Hon sitter på taket och han befinner sig fortfarande i lådan. Härligt att se falkarna tillsammans.
3/7 kl 05.45.
Morgonsol på silon och hanen sitter i bolådan och funderar över varför det inte blev någon häckning och ungar i år. Det började ju så bra. Kanske han gör ett nytt försök nästa säsong. Under tiden bevakar han reviret och bekantar sig närmare med värmländskan.
13.25
Hanen tittar besviket i bolådan, honan sitter på en silotopp bakom.
Som Staffan skriver så är den senaste falkrapporten dyster läsning tyvärr. Många par har haft en misslyckad tidig häckning. Det finns en chans till omläggning så det har projektet bett alla att kontrollera. I åtskilliga bon har ungar försvunnit innan de hunnit bli märkta och det finns risk att antalet decimeras även efter att ringmärkning är gjord. Nu återstår bara att försöka hålla koll på hur många ungar som kommer på vingarna.
Ja, Nathalie, bildvinkel känns annorlunda. Liksom längre bort, men med bättre skärpa och upplösning. Kanske it-teknikern ställde om något?
Nu är spindelnätet bortplockat. Hela balkongen var full av spindelnät, så jag kände mig som Frodo i Honmonstrets håla, när jag tog mig fram till kameran. Ingen falk var hemma, däremot såg jag honan i Norsamastens topp kl. 11.30. Därefter seglade hon sakta hem mot silon.
Pilgrimsfalk Sverige rapporterar om dålig häckningsframgång på västkusten i år, samt delar av Mellansverige.
Sunkigt med spindelnätet framför kameran. Jag plockar det i morgon.
Nu fungerar kameran igen!
Honan i lådan!
Tack Staffan!
Jag som sitter i Göteborg längtar efter att få hälsa på falkarna via kameran.
God fortsättning!
Kameran ligger nere. Jag var där och försökte återstarta igår, utan att lyckas. Grejerna är strömsatta, men ingen bild kommer så det borde vara nåt med servern. Jag ringer imorgon.
Medan jag var där hörde jag en av falkarna, troligen honan, tigga högljutt efter mat utanför.
Glad Midsommar alla falkvänner!
Nathalie, ringarna runt benen på falkarna fungerar som ett fingeravtryck. Den ena ringen har en unik siffra som visar på exakt vilken individ det är. (Individring). Den andra avslöjar var och när falken ringmärktes. Olika färgkombinationer bestämmer årtalet och bokstäver plats. Förra året, 2020, när ungarna i Köping ringmärktes fick de en blå ring kring vänster ben, med unikt individnummer, och en blå/röd ring kring höger ben. Vilken ring som ska sitta på respektive ben är förutbestämt. 2021, dvs i år, tror jag att det fortfarande är blå ring för vänster ben men lila/rosa för höger. Hoppas det inte blev för invecklat.
Sara, du behöver inte vara orolig. Hanen finns där runt silon men sitter ibland på olika platser. Jag har sett honom på gaveln och ibland favoriserar han den stora masten i Norsa. Både hanen och honan kommer vara kvar länge till. Ger de sig av blir det kanske först i september. Faktum är att han sitter på kanten till bolådan när jag skriver detta. ( Kl 17.20). Har du sett småbusarna (falkungarna) i Västerås? De har blivit riktigt stora och ringmärkta är de också. Två honor och en hane ska det visst vara.
Jag tror han hänger i trakterna och håller reviret.
Hej. Nu upplever jag det som ganska tomt uppe på silosen och när det väl är en Falk där är det ofta honan jag ser. Kan hanen ha stuckit iväg?
I lördags (19/6) tog Mikke och jag oss en tur till Norsa med hjälp av apostlahästarna, dvs benen. Det var VARMT! Hur som helst, när vi närmar oss silon sitter båda falkarna på gaveln. Hanen sitter på metalltrappans avsats högst upp och honan har parkerat sig två våningar under. Denna del ligger i skugga så det är säkert avgörande att de valt den platsen just då. Honan ägnar sig åt fjädervård medan hanen är en cool kille som tycker han är naturligt snygg. Efter ett par timmar när vi är på hemväg sitter de fortfarande kvar. Platsbyte har dock skett och nu sitter honan överst. Hanen har tagit ett kliv/vingslag nedåt. Hon putsar sig ännu. Undrar om hon kan bli mycket snofsigare?
Här kommer nya bud. Det lästes fel i tabellerna. Vår unga hona kommer från Kil i Värmland. Lite närmare, alltså.
16/6 kl 09.48-09.51.
Det sitter en falk på rundeln längst bort. Tror det kan vara 2K-honan. Plötsligt rör det sig på taket framför bolådan. En nyfiken tamduva har landat och börjat undersöka eventuella godsaker som ligger på taket. Den spatserar fram och tillbaka i lugn och ro. Tar sig även en titt bakom lådan och sätter sig framför och kikar in. Någon hemma? Nej, inte denna gång vilket nog är tur för vår vän duva.
15/6 kl 12.20
Silon berättar att en fasadklättrare imorgon kommer att inspektera de utvändiga brandstegarna. Det kan få falkarna att flyga runt och varna, men kommer inte att störa bort dom.
14/6 kl 11.20.
Gråväder i Köping. Fint besök av den unga honan ( dalsländskan?), som sitter på bolådans kant och putsar sig. Hanen syns inte till nu men han finns där i närheten. Mikke hade sett honom häromdagen sittandes på trappan vid gaveln, högst upp. Även om det inte blir några ungar hos oss i år så tycker jag ändå att vi är lyckligt lottade med ett falkpar. Det är inte alla som har den förmånen.
Tror de hänger mycket i Norsa. Kring masten.
Hej på er. Jag har kollat en kort stund på honan som är i boet för tillfället. Hon donar och grejer, badar i gruset. Både där i mitten och till vänster i boet. Hon har hållit på i iallafall 5 minuter.
Besöket vid bolådan i Köpings kommuns nordvästra sel gav inget. Lådan var tom och ingen falk syntes till.
Men jag kan säga att vackrare utsikt än den från bolådan får man leta efter.
Jag kan i vart fall säga att bolådan i Skinnskatteberg sitter vid nedre Vättern.
Ja, de är för goa och hungriga! Vad jag tycker ser bra ut är att de nästan är lika stora. Det finns ingen unge som är tydligt större eller mindre. Nu tror jag att de kan konkurrera om föda på lika villkor. Annars finns det alltid en risk att en större och kraftigare unge tar över och då satsar föräldrarna på den. Idag fick alla tre mat. Ska bli en fin tid att följa småttingarna. I Köping såg jag honan på sargkanten vid lådan imorse vid 03.30-tiden. Hanen såg jag också men först några timmar senare. Han satt då på kanten till lådan.
Nu är alla tre äggen kläckta i Västerås och de får för tillfället mat. Så kul att få se dem.
Hej!
Jag har ikväll talat med Lars Lekse’n från pilgrimsfalk Sverige. Han håller med om att det ser mörkt ut med häckningen i Köping, men vill inte ge upp hoppet än. Det var ju positivt. I samband med att vi byggde falklådan gjorde vi två extra. En sitter i Köpings kommun och en i Skinnskatteberg. Falk har setts vid den i Köpings kommun och Lars tyckte att vi skulle klättra upp och kika in i den.
På fredag fm gör Leif Edberg och jag ett besök. Jag återkommer med resultatet.
Lars berättade också att falkarna i Västerås märks 17:e juni.
Hej!
Jag har ikväll talat med Lars Lekse’n från pilgrimsfalk Sverige. Han håller med om att det ser mörkt ut med häckningen i Köping, men vill inte ge upp hoppet än. Det var ju positivt. I samband med att vi byggde falklådan gjorde vi två extra. En sitter i Köpings kommun och en i Skinnskatteberg. Falk har setts vid den i Köpings kommun och Lars tyckte att vi skulle klättra upp och kika in i den.
På fredag fm gör Leif Edberg och jag ett besök. Jag återkommer med resultatet.
Lars berättade också att falkarna i Västerås märks 17:e juni.
Onsdag 2/6 kl. 16.00
Här kommer en liten film på de två nykläckta falkungarna.
Föräldern brukar kunna äta delar av äggskalen, jag tror de får i sig kalk och eventuellt andra ämnen som de behöver. Nu hoppas vi att ägg nummer tre inte dröjer alltför lång tid innan det kläcks också, då har alla ungar en god chans att klara av den första tiden.
Nu sitter vår hona på sargkanten
Nu har precis ägg nummer två kläckts i Västerås och en av de adulta fåglarna har anlänt med ett byte till boet.
2/6 kl 13.11.
När det gäller Västerås så är det tre ägg som ruvats på och nu har alltså det första ägget kläckts och en ny falk har sett dagens ljus. Jag har sett den skymta fram under hanen/honan under morgonen och förmiddagen. Den verkar pigg och vill gärna kika ut. Nu väntar jag på att få se den matas. Undrar vad som kommer serveras? Mås eller trast är ett hett tips. I Köping är det tomt i kameran. Igår kväll såg jag dock hanen sitta på sargkanten vid bolådan. Han har verkligen försökt denna säsong med både gammal och ny partner men resultatet har varit skralt. Vi får hoppas på att de har etablerat sig som par och gör nytt försök nästa år. Ett silotak utan p-falkar känns fattigt.
Onsdag 2/6 kl. 07.18-07.22 Såg första ungen i Västerås Pilgrimskamera😍 Hanen håller den varm.
Onsdag 2/6 kl. 04.44 - 05.00
Håll utkik idag efter falkungar. Det ser ut som honan plockar med det som tycks vara rester av äggskal. Troligtvis har ett av äggen kläckts nu. Har dock inte kunnat se någon unge än, för honan ligger på äggen och skymmer sikten.
1/6 kl 19.28.
Den unga honan sitter på kanten till bolådan. Det blåser ordentligt i bröstfjädrarna. Hon ser ganska ståtlig ut. Det är verkligen en kraftfull fågel.
Fredag 28/5 kl. 20.50.
Lite intressant information som jag har fått av Staffan Ekelund. Staffan berättade att Göran Nilsson har kunnat se att 2K-honans ena ring har bokstäverna "HB", det är han väldigt säker på. Stämmer det är det inte honan som föddes i Köping ifjol, utan då kommer 2K-honan från Dalsland från en lokal som går under benämningen "DN".
Håll lite extra koll på falkarna i Västerås, för enligt alla beräkningar ska ungarna dyka upp i helgen någon gång. Alltid roligt att se dessa små dunbollar och sedan få möjligheten att följa dem från dunboll till en falk som kan flyga och jaga själv. Utvecklingen är verkligen intressant att få följa. I början är de helt hjälplösa, sedan börjar de ta några trevande försöka att vingträna(vifta på vingarna för att öva upp musklerna), ändra utseendet från dun till att dunen mer och mer försvinner och under dunet kan man ana en riktig pilgrimsfalksdräkt. Sedan ska det ringmärkas och efter det tar det inte så lång stund förrän ungarna kan flyga och syns då inte lika ofta vid bolådan. Sedan är det flyg och jaktträning med föräldrarna i närområdet. Då börjar denna häckningssäsong ta slut. Men först ska ungarna kläckas och sedan börjar det roliga... att följa utvecklingen av falkarna.
28/5 kl 19.35-20.00.
Den mystiska damen, dvs 2K-honan, sitter på kanten av bolådan till höger då jag kommer in i kameran. Hon blundar lite grann. Precis som Nathalie observerat tycker även jag att falkarna varit sparsmakade med besök och aktivitet på sistone. Fast då smäller det till. När klockan är cirka 19.55 och jag kollar i kameran igen sitter honan på sargkanten utanför lådan och hanen i lådan. Han ser lurig ut. Sitter helt blickstilla och jag säger till Mikke att så där brukar han se ut innan han tar sig en sväng och landar på honan för parning. VAD HÄNDER? Jo, kl 19.58 är det precis det som sker. De parar sig. Det hade jag aldrig trott att jag skulle få se nu. Otroligt spännande! Undrar vad som kommer hända härnäst?
Onsdag 26/5-21 kl.12.55-12.59
Hej! Verkar vara lika trist väder i Köping som i Stockholm idag. Upplever att det är mindre aktivitet kring bolådan (eller så har jag gått om falkarna senaste dagarna). Men idag har i alla fall K2-honan varit i lådan under förmiddagen och nu sitter hanen på silons kant.
Fredag 21/5 Hej! Falkarna/K2-honan fick hålla mig sällskap till morgonkaffet. Började titta kl.07.45, då är både hanen och honan på taket, ganska omgående lämnar hanen och honan hoppar in i bolådan där hon som vanligt stökar runt. När jag lämnar henne 08.02 så sitter hon på kanten till bolådan i solen. Missförstå mig rätt, det hade varit jätteroligt att ha ägg/ungar att titta på, men detta är ju spännande! Ett mysterium som vi (ni) kanske kan lösa och tänk lyckan om den adulta honan hittas😃
Jag talade med Tommy Järlås ikväll. Han är en av de sammanhållande inom Pilgrimsfalk Sverige. Han är väldigt intresserad av att identifiera den unga honan. Göran Nilsson och Per Lindh fotar och försöker.
Angående vår parade Adulta hona så sa han att det är möjligt att hon häckar inom någon km från silon. En alternativplats om hon blivit störd när de på silon inspekterade takläckan. När hon drog passade den unga honan på att kliva in vid bolådan.
Vad har vi för höga byggnader i närheten? Cementa?
Far hanen emellan två honor? Han sa att det är ovanligt, men inte omöjligt. Det är också svårt att upptäcka, eftersom hon isf ruvar nu, och bara blir synlig när hanen byter av. Om han byter av...
20/5 kl 09.03.
Ingen falk hemma nu. Igår, 19/5, var det dock full fart på den unga honan. Vid 10.00-tiden stod hon intryckt i hörnet längst till höger. Jag såg bara rumpan på henne. Sedan satte hon sig på trälisten till lådan och skrek. Efter några minuter flög hon iväg men då kom hanen. Han stannade inte mer än två minuter innan han också gav sig av. Vid 13.00-tiden var hon igång igen. Placerad i mittgropen krafsade, rafsade och grävde hon för fullt. 20 minuter senare ser jag henne ligga platt som en pannkaka men denna gång längst till vänster och precis vid kanten. Då såg hon trött ut och blundade en del.
Jag var upp och kollade efter ägg i den interna kameran. Tyvärr var där inget.
Däremot låg den unga honan hela tiden och ”burrade” bogropar. Hon har intentionen, men är hon mogen att lägga ägg?
Är det något där till vänster i bolådan?!!
18/5 kl 17.50-17.55.
I strålande sol sitter den unga honan på sargkanten närmast bolådan och putsar sig. Ibland tittar hon upp och ser sig omkring. Hanen syns inte till. Det har kommit en falkrapport från Pilgrimsfalk Sverige. Tydligen är denna vår märklig, sett ut falksynpunkt, gällande södra Sverige. Flera par har påbörjat sin häckning tidigt och ruvar för fullt medan andra par inte ens påbörjat sin. Ja, vad tror ni om vårt par? Jag börjar misströsta så smått men hoppas ha fel.
Tisdag 18/5 kl.07.22- 07.27
God morgon! I början sitter hanen ensam på kanten men efter en liten stund kommer 2K-honan flygande och sätter sig på pinnen. Hanen hoppar in i lådan och går runt och ser ut att försöka locka in honan i lådan. Hon verkar dock mycket nöjd med att sitta på pinnen och spana.
16/5 kl 15.14-15.18.
På sargkanten utanför lådan sitter den unga honan och putsar sig. På silons rundel längst bort sitter en annan falk vilket borde vara hanen. Han gör inget speciellt alls utan sitter och observerar. Tidigare imorse, vid 10.00-11.00-tiden, då Mikke, Daniel och jag gjorde ett kort besök i Norsa, kom en av falkarna jagandes över skrattmåskolonin som ligger i vattnet. Alla fåglarna lättade på en gång. Falken drog iväg ut över öppet vatten och jag tappade bort den i kikaren. Vilka jägare de är! Det går i raketfart.
Nu ser det ut som att hon sitter och sover med näbben under vingen :)
Goddag. 2K honan vankar av och till i bolådan, såg även att hon ”åt” på trälisten nere i vänstra hörnet vid ytterkanten på bolådan. Nu ligger hon i mittersta bogropen.
Än hinner de!
Men jag tvivlar på kapaciteten...
Fredag 14/5 kl.09.20-09.38 K2-honan är i bolådan och fixar. Igår trodde jag för en stund att det var ett ägg i boet tills jag lite senare såg att hanen flög iväg med det och jag då förstod att det var resterna från ett gammalt byte. Tycker att de har haft sina måltider utan för bolådan, samt att det blir så pixligt när jag zoomar in. Så det är bara fortsätta vänta. Inte för att låta pessimistisk men finns det något ”nu är det för sent”/”nu får vi ge upp”? Tänker att de ska hinna ruva och växa till sig innan ungarna ska klara av att fytta? redan nu till hösten?
Ja, ringduvor, vit ring på halsen. Falken är nog inget hot när den inte flyger.
Fick en smärre chock när jag var in och tittade nu. Trodde det satt tre falkar på silosen men jag tittade lite närmare och det är två ringduvor??
Nu har hon suttit i högra hörnet i ca 10-15 min. Ser ut som hon sitter i ”skamvrån” Undrar varför hon sitter där?
Nej inte jag heller. Hon har verkligen hållit på idag.
Honan vankar 13.00-13.05 av och an i boet. Är det dags snart?
Nu kom hanen med frukost som honan smaskar i sig. Honan är fortfarande kvar o boet och vanor fram och tillbaka, ligger i mittersta gropen ganska ofta. Honan har varit kvar i boet sen 8.15
8.15-8.20 Honan ligger i boet och grejar. Hanen sitter på sargkanten och tittar på.
Tisdag 11/5 kl.15.08-15.11 K2-honan går runt mellan bogroparna i låda, lägger sig ner, men reser sig igen och håller på sig. Gropen i mitten verkar vara favoriten. Luras hon igen?!
Nu fungerar kameran igen! Per Lindh och jag var upp och återstartade den, på andra försöket hoppade den igång. Vi kikade också in i bolådan med den interna kameran, men inga ägg.
Vi avsökte också silons högsta del. Gott om duvägg, men inga spår av falkbo. Hanen kretsade runt och varnade så han håller reviret iaf.
Nu har jag sett honan i bolådan via kameran.
Lägg ägg!!
Kameran ligger nere. Jag åker till silon och försöker återstarta på fm.
Hoppas blixten inte tog sändaren!
God kväll. Jag var nere vid silosen nu ikväll och vid 20.30 så satt honan(tror jag, svårt att se med min kikare) på den tredje eller fjärde rundeln från boet, hon skriker. Plötsligt kommer hanen då flygandes med byte. Ser inte vart hanen tar vägen med det och kameran kunde heller inte ladda så jag kunde inte se något där heller.
10/5 kl 08.55 och kl 11.55.
På vår väg ut till Norsa passerade Mikke och jag silon. Längst ut på pinnen, vid bolådan, satt då den unga honan i strilande regn. Hanen syntes inte till.
På vägen tillbaka var det precis tvärtom. Hanen satt ytterst på sargkanten vid bolådan men honan kunde vi inte se. Medan vi tittade på hanen, gav han till ett skri och flög iväg. Vi följde honom i kikaren och såg hur han flög i riktning mot Norsa och gick ner för landning i den höga masten.
Jag har idag gjort en dramatisk utflykt till silon. Först gick jag runt utomhus, på falkarnas nivå, men den halva av silon som vetter mot centrum. Det duggade lätt, inga falkar men sex skrov av skrattmås och duva. Sen tog jag hissen längst upp, gick en trappa till och stannade vid en taklucka. Jag tänkte nämligen söka av silons övre del. För att öppna luckan drog jag i en vajer. Ner kom luckan, och en störtflod av vatten som försvann nerför 85 m trapphus. Ovanför mig var en svart himmel med störtregn. Plötsligt skar en blixt och himlen dånade. Jag drog snabbt igen luckan. När hissen kom upp stod de en blöt silojobbare. Han hade väntat på hissen längst ned när han träffades av min störtflod från takluckan!
Takket får bli en annan dag.
9/5 kl 14.43
Sara, jag hann tyvärr inte se om det var honan eller hanen som satt på rundeln. Nu sitter det i alla fall en falk på rundeln närmast bolådan.
Ni som är med och kommenterar här på falkforum ska veta att ni gör en viktig insats. Förutom att det är roligt, intressant och spännande att läsa vad ni skriver så har innehållet stort värde. Staffan och Mikke skickar regelbundet rapporter till Pilgrimsfalk Sverige och berättar hur det går för våra falkar. Det är i detta sammanhang som era noteringar och kommentarer kommer till stor nytta och är värdefulla. Härligt engagemang! Så skåda på!
Vilket fint reportage om falkarna! Bra jobbat Staffan 😀 Jag har också funderat på om den adulta honan är någon annnstans och eventuellt har lagt ägg. När jag undervisar om etologi så brukar vi alltid ta fåglar som exempel på polygami och hur hanen får flänga mellan boen för att förse honorna med mat, alternativt att han lämnar den ena honan...
Jag såg Staffan på tv här om dagen, superroligt och spännande. Nu sitter även en Falk på första rundeln, Ewa, men jag vet inte om det är hanen eller honan.
9/5 kl 09.50
Jag ser ingen falk på silon eller vid/i bolådan, tyvärr. Imorse vid 07.00-tiden såg dock Mikke och jag båda falkarna (hanen samt den unga honan) så de är där och snurrar runt. Till er alla som inte sett inslaget om falkarna på Västmanlands television, gör det! Staffan blir intervjuad och pratar så fint och inlevelsefullt om våra falkar. Rekommenderas!
Om man inte scrollar ner alla sidor för att skriva utan skriver med diskutionssidan överst. Då hamnar inlägget iaf på förstasidan men tyvärr i en enda röra. Vi kan ju göra så och gå efter tiden på inlägget. Nu börjar det bli många inlägg!! Kul!!
Yngre honan sitter i boet och ”badar” runt i gruset, därefter sätter hon sig på sargkanten
God morgon! Kl. 07.22-07.26 sitter K2-honan på kanten och putsar sig i morgonsolen☀️
Honan sitter ännu på pinnen med ryggen mot kameran.
God kväll. Kort rapport 18.10-18.15, 2K honan sitter på pinnen och putsar sina fjädrar. Hanen sitter inne i boet.
6/5 kl 12.15-12.20
En falk sitter på sargkanten, den svarta delen, utanför lådan. Den sitter längs med så jag ser inga detaljer men en adult fågel är det. Den flyger iväg, tar en runda, och kommer tillbaka. Landar denna gång på stenen framför lådan. Sitter där och skriker för full hals, hela gapet är öppet. Tror det är hanen för det beteendet har jag sett förut hos honom. Han är inte kvar på stenen men kan vara den falk som sitter på rundel två, närmsta lådan nu. Väldigt kul läsning att pressen är intresserad av falkarna. De kan inte få en bättre ciceron än Staffan.
Västmanlands television ringde och ville göra ett reportage om falkarna. Vi var därfö nere vid silon nu på morgonen. Den juvenila honan satt vid bolådan och hanen gjorde en flyguppvisning kring silon. Reportagen brukar komma rätt snabbt på tv och deras hemsida.
Jag hoppas att honan väntar in bättre väder för äggläggningen!
6/5 kl 10.09-10.10
K2-honan sitter på silons sargkant utanför bolådan. Lite längre bort på silo två sitter ytterligare en falk. Hanen? Hon bajsar och flyger iväg efter cirka en minut. Skönt att se dem för det har gått flera dagar sedan jag sist såg någon falk.
Tisdag 4/5, kl. 17.20 - 17.23
Hanen sitter i bolådan och honan sitter utanför och äter på ett byte. efter ett tag flyger honan iväg och hanen följer direkt efter.
Tisdag 16.49 Hanen flyger från lådan och 2k-honan är kvar och fixar med groparna. Kom igen och lägg ett ägg nu!
Hej. Jag såg båda på förmiddagen idag runt 9-tiden. Då var hanen i boet och honan på marken utanför. Sen stack hanen och honan grejade då i boet.
Nu har de varit osynliga ett par dar, eller är det bara jag som missat?
Jag har skickat en fråga till silon om några arbeten pågår.
Söndag 2/5. kl. 11.55-12.20
Hanen sitter i bolådan och "pratar" med 2K-honan, som sitter precis utanför bolådan. Han försöker förmedla något till honan, som ser tveksam ut. Till slut hoppar honan in i bolådan och då flyger hanen iväg. Honan håller på att plocka och sparka i gruset så att gropen ska bli bra. Hon har varit ganska rastlös, men nu ligger honan faktiskt ned i den mellersta av gropar helt still.
Söndag 2/5 kl.08.14 2K-honan sitter på pinnen och spanar. Någon som vet varför våra ”är så sena”? med att lägga ägg?
Lördag 1/5
Som information har Ewa sett att det nu är 3st ägg i Västerås.
Lördag 1/5, kl 05.24
En liten fältrapport: Gjorde en tidig skådarrunda idag och kom förbi silon kl 05.24, då satt den unga honan på den yttersta rundeln(närmast stan). Jag hör en massa ljud, tittar upp och då kommer hanen flygande. I ett svep ser jag att de parar sig där på silon. Hela akten är över på några sekunder, det var spännande att få se, det många av oss sett på kameran, i verkligheten. Hanen flög vidare, medan honan satt kvar på samma plats på silon.
Den unga honan ser definitivt ut som det är ägg på gång.
11.50 2K-honan är i bolådan igen, får känslan av att hon provligger i de olika groparna för att se vilken som är bäst
Fredag 30/4, kl 09.05 - 09.07
Den unga 2K-honan är i bolådan. Håller till längst ner till höger, lägger sig ner men efter en kort stund så flyger hon iväg.
29/4 kl 13.00-13.30
I ganska exakt 30 minuter har K2-honan befunnit sig i bolådan. Först låg hon still som flera av er noterat, på mitten ungefär, väldigt nära kanten. Efter ungefär 15 minuter reste hon på sig och vandrade över till bogropen i vänsterhörnet. ( Kunde inte se något ägg). Där plockades det bland stenarna och hon lade sig i gropen. Därefter spankulerade hon över till höger sida och lade sig och sparkade i gruset. Tre olika bogropar har hon alltså testat under denna tid. Undrar vilken hon väljer till slut? Hon gav ett oroligt intryck och spanade hela tiden utåt och uppåt. Kunde också se hur hon ropade på hanen. Ja, fortsättning följer. Breaking news från Mikke. TVÅ ägg i Västerås. Skåda på!!!!
Hej. Verkar som att det är något på gång i bolådan. Jag har kollat en stund nu och honan håller på och ålar sig mot gruset, mer i mitten nu mot kanten, ser ut som hon äter grus också. Är det möjligen äggläggning på g eller vad gör hon? Jag har tittat ca 10 min nu. Kunde även se att hon var ringmärkt.
Torsdag 29/4, kl 05.40
Två falkar vid lådan. 2K-honan sitter på sargen utanför bolådan och hanen är inne i bolådan.
28/4 kl 09.24-09.33.
K2-honan sitter först i lådan i cirka fem minuter. Hon vandrar fram och tillbaka, krafsar i gruset. Sitter sedan still och tittar sig omkring. På rundeln längst bort sitter ytterligare en falk, kanske hanen. Båda falkarna lättar från silon men honan kommer tillbaka efter en halv minut. Hon landar då på pinnen och börjar därefter putsa sig.
27/4 kl 21.35.
Oj, vad roligt att läsa alla kommentarer och vad många spännande observationer. Ägget i Västerås glädjer jag mig ofantligt åt. Skulle inte förvåna mig om ytterligare ett dyker upp imorgon. De brukar kunna lägga dem med två dagars mellanrum. I Köping får vi se hur utvecklingen går. Intressant att Göran spanat in den adulta honan för bara ett par dagar sedan. Nu ikväll, kl 19.10, parade sig K2-honan och hanen igen. Ungefär en timme tidigare såg jag henne i lådan. Då krafsade och plockade hon i gruset. Först vid bogropen till vänster (hur djup kan den bli?) och sedan nära kanten ganska långt till höger.