”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
Göran läste idag av honan svart A9 vid silon. Hon verkar ha ruggat och är därför lite mer vit/adult i dräkten.
25/6 kl 10.25-10.30.
Falkhanen gör ett besök i bolådan. Verkar vara väldigt intresserad av gruset som inspekteras från vänster till höger. Sedan lättar han och lämnar silon.
22/6 Kl 16.50.
Nu ligger honan i lådan igen. Ytterligare en falk visar upp sig. Kan det vara hanen som tittar till henne?
11/6-24 kl.07.20-07.24
Först en falk uppe på det gröna staketet, sedan samma falk i bolådan. Det ser ut som hanen, han verkar inte ge upp😀
Falkparet i regnet syns i kameran. Honan på sargkanten och hanen högre upp på det gröna ”staketet” lite längre bort.
28/5 -24 kl.18.28
Gick in på falkkameran i Västerås och kan meddela att idag har den första falkungen kläckts. Det var dags för kvällsmat när jag så den första gången. Nu ligger den njut och mätt under honan och värmer sig. Det är fortsatt 3 st ägg kvar. Man får hålla utkik de närmaste dagarna och se om det blir fler ungar.
Mikke Brännström
Jag tycker att hon börjar bli lite mer vit runt huvudet och på övre delen av bröstet.
26/5 kl 09.25.
Nu sitter honan på sargkanten framför lådan och putsar sig i solskenet. Länge sedan jag såg en falk i kameran så skönt att se henne.
25/5-24 kl.07.46-07.52 En falk på pinnen som spanar inåt hamnen i ett disigt Köping.
Nu är hanen tillbaka och sitter på gröna kanten 😊
10/5 9.00-9.10
Honan ligger i bolådan, reser sig och går sedan till ena sidan. Står där och putsar fjädrarna och sedan kommer hanen och sätter sig på taket en lite stund och flyger sedan iväg och honan återgår till att pusta fjäderdräkten. Hon är kvar i bolådan i skrivande stund.
10/5 7.15
Satt en falk i bolådan som sedan flög iväg. Såg ingen falk alls igår dom gångar jag kollade.
Om det avses kadavret framför lådan så låg det där redan tidigt igår. Personligen tror jag det är rester efter en skrattmås. Ljuset är besvärligt nu men tyckte mig igår se ett mörkt huvud. Den adulta hanen? satt på sargkanten för någon timme sedan och både Sara och Nathalie har sett den falk vi benämner den unga honan (A9?) idag.
7/5 7.05-7.10
Sitter en falk, ser ut som honan, på kanten och putsar sig. Sitter kvar i skrivande stund.
6/5 kl 17.30.
Vår unga falkhona sitter på kanten i bolådan och kikar ut. Framför lådan, på taket, ligger slamsor från något större byte. Är fröken falk mätt eller var det helt enkelt inte gott, månntro?
5/5 kl.13.37
En falk på sargen och en i bolådan, den i bolådan har en ringmärkning, svårt att se färgen dock… men antingen blå eller lila…
5/5 kl 09.48.
Falkarna parar sig!!!!!!. När vi kollar i kameran sitter honan på sargkanten medan hanen gräver runt i bolådan. Han förbättrar gropen till vänster. Mikke tror dessutom att han äter på något. Plötsligt försvinner han från lådan och i nästa sekund har han landat på honans rygg.
2/5 16:40
En falk sitter på kanten av bolådan och äter, ser ut som honan. Den andra falken sitter på rundeln bakom
30/4 kl 17.05.
Ingen Valborgsmäss utan en falk. Tror det är A9 som hälsar på och som sitter på sargkanten. Verkar ha det skönt i solen. Hon har kliat sig på huvudet och kollar nu in läget runt omkring.
Glöm inte fågeltornskampen i Norsa på lördag med start kl 05.00 men man kan komma när man önskar under förmiddagen.
30/4 kl.07.49-07.53
Vi har en falk som sitter på stenen framför bolådan och spanar i solen. Ser ingen ring
29/4 kl 09.45.
Här kommer del två i Saras tävling, hitta falken. Var är den? Lurig 😏
28/4 kl 11.15.
Här var det action.
Ungfalken, vilken vi tror är A9, har fångat en stare. Just nu håller den på att möra bytet. Falken har flyttat det från lådan, tappat det på taket, dragit i det och plockar nu det för fullt.
Kl 11.32 flyger falken iväg med sitt byte.
26/4 kl 10.30.
Den unga falken sitter på sargkanten. Om detta är A9 så är det bekräftat att den (hon?) kommer från förra årets kull i Västerås. Tror det ringmärktes två ungar då, en hona och en hane.
Busvädret verkar inte ge med sig men falken är ihärdig. Sitter och tittar sig runt och uppåt.
God morgon!
Vi har en falk sittandes på taken av bolådan i detta ruskväder.
Det är ungfågeln. Har suttit där i en timmas tid nu. Verkar trivas på silon. Kanske har den bestämt sig för att flytta till Köping?
21.00-21.07
Det sitter en falk på sargkanten och spanar lite. Första gången som jag ser en falk där nu på kvällstid.
16:52 Sitter en falk på kanten med ett byte vid föttern( ser det ut som iallafall)
Sitter en falk på rundel bakom bolådan nu, kanske har den matkoma? Färskt byte framför bolådan.
Det är jättespännande med alla falkar som plötsligt dyker upp. Ett tag förtvivlade jag helt och trodde att säsongen skulle bli falklös ( finns det ett sådant ord?) i Köping men icke.
Undrar om det är A9 vi har sett under morgonen och om det är en av förra årets ungar från Västerås?
Den satt kvar ganska länge på sargkanten och putsade sig ordentligt men passade även på att kika in i lådan. Efter det hoppade den ut på stenen och försvann bakom lådan så som ungarna brukade göra. Småbusigt!
25/4 kl. 07.05
Det sitter en falk på sargen alldeles till vänster om bolådan. Falken har tydliga vita fläckar på huvudet. Vet inte om det är en 2k falk eller om det är värmländskan med sina vita fläckar bak på huvudet som är på besök.
23/4 kl. 0931
Två falkar vid lådan. En sitter på sittpinnen och den andra är inne i bolådan på höger sidan.
21/4 kl. 07.38
Det sitter en falk på en av rundlarna bakom bolådan.
19/4 kl. 16.24 - 16.44.
Det sitter en falk på sittpinnen till bolådan. Det är en adult fågel, som sitter och putsar sig, kollar över läget vid silon. Ser ut att ha det ganska bra trots det kyliga vädret.
18/4 kl.07.09-07.15
Det sitter en falk och spanar in mot hamnen och putsar sig lite. Han får hålla mig sällskap en bit på vägen mot jobbet😀
Efter att ha snurrat runt några varv på pinnen, flyger falken ned på taket och sätter sig på den fyrkantiga lådan framför bolådan och kikar in. Några sekunder senare har den hoppat in i lådan och ligger nu och krafsar i det vänstra hörnet. Sedan vandrar den i väg till högra sidan och provligger där. Detta pågår i cirka fem minuter och sedan flyger fågeln iväg. Jag tyckte mig se att denna individ är ringmärkt. Skönt med lite positiva iakttagelser efter vad som hände med flera av våra falkar förra året, inte minst AY.
17/4 kl 09.35.
Nu har vi besök av en falk på silon. Sitter på pinnen vid bolådans tak. Tittar sig runt och spanar uppåt mot himlen. Solen lyser så fint på den.
16/4 kl.17.00
Alla är vi som undrar vad som har hänt med "vår" fantastiska hane AY, far till alla falkungarna i Köping.
Har fått information från Staffan Ekelund, som har haft kontakt med olika personer och till slut fått reda på mer exakt vad som hänt.
Ifjol vid semestertid, ungefär samma tid som vi började undra varför inte AY syntes till och hjälpte till med ungarna, hittade en person AY på vägen/intill vägen vid silon. Placerade den i en bur och transporterade den till djursjukhuset i Strömsholm. Det finns en bild på AY i buren och hanen ser inte alls ut att må bra med bla uppsvälda ögon, men vid liv. I Strömsholm kontaktar man en person som är fågelrehabiliterare, som kommer och hämtar upp AY. Han kan efter en stund konstatera att "vår kära" hane AY är DÖD. Han tar kontakt med ringmärkaren, som i sin tur tar kontakt med en person på Pilgrimfalk Sverige. Enligt uppgift ska AY finnas nedfryst med ringar och allt. Vad som är tänkt att hända vidare med AY vet vi inte idag.
Tråkiga, men kanske väntade, nyheter om HANE AY! En sak är då säkert, han gav upphov till mycket nöje och glädje, när man på nära håll fick följa honom och hans falkfamilj.
Mikke Brännström
En sjuk AY i buren.
16/4 kl. 16.41-16.42
En adult falk som är ringmärkt sitter/äter framför bolådan. Det är en blå ring, så det är troligtvis L8.
Roligt att se falkaktivitet vid silon och kameran igen.
Mikke Brännström
Göran ser två vid silon. En adult, blå ring L8. Alltså en tredje.
Live i kameran just nu: en falk😃
Det är dålig fart på falkarna. Ingen syns i kameran. Kanske drog de vidare?
Fick just en rapport av Sjöman att två falkar, ett par, ses på Silon!
1/4 kl 16.55.
Eftermiddagsbesök av en falk. Sitter i bakgrunden på en av rundlarna.
En liten uppdatering. Igår hade Göran sett två falkar vid bolådan; en omärkt hane och en ung hona (2K) märkt 3H ☀️🤗☀️
1/4 kl 07.15-07.32.
Fint besök på aprils första dag. En falk sitter på pinnen. Enligt Mikke har den suttit där ett tag. Ser ut som en adult. Ganska mycket vitt på bröstet med kort stjärt?. Skulle kunna vara den individ som har synts till i kameran de två senaste dagarna.
Jo, nu har den flyttat sig till sittpinnen. En falk.
Nu har p-falken suttit i minst tre timmar på silon. Mikke har varit på plats och spejat. Det har kretsat en hel del kajor, kråkor och trutar runt den. En havsörn strök förbi på låg höjd men falken verkar ganska cool. Nu lämnar jag motvilligt kameran för slutspelshockey. Skåda på!!!
30/3 kl 07.30.
Då jag kollade i kameran satt det en p-falk på pinnen. Nu har den flyttat sig till bolådans tak. Ser ut att vara en adult individ. Jag kunde urskilja tvärrandig på dess vänstra sida, ner mot benet, men solljuset ställer till det. Kan tyvärr inte avgöra om den är ringmärkt eller eventuellt kön. Den har putsat sig och spanar nu utåt mot hamnen. En FALK!!!!!
God morgon och glad påsk (hoppas jag) denna sitter på bolådan nu, är det inte en pilgrimsfalk? Eller är det duvhöken som vistats där tidigare?
4/3-24 Idag för exakt 1 år sedan såg Sara en falk i kameran för första gången förra året. Hoppas de kommer snart! Har satt som vana att kolla i kameran dagligen sedan någon vecka tillbaka men inga tecken på falk/falkar (än)